7 składników wspomagających odchudzanie

0
386
7 składników wspomagających odchudzanie

Odchudzanie to długotrwały i wymagający wysiłku proces, który powinien być przeprowadzany z rozsądkiem i według zasady „nigdy na skróty”. Żadna głodówka czy obsesyjne jedzenie tylko kilku produktów nie zagwarantują nam sukcesu a jedynie efekt jo-jo i problemy zdrowotne czekające nas w przyszłości. Oczywiście istnieją sposoby na przyspieszenie efektu odchudzania, jednak i w tym przypadku nie są to magiczne środki, które odchudzą nas w 5 dni. Bardzo dobrym rozwiązaniem i „wspomagaczem” procesu zmniejszania wagi są składniki produktów spożywczych oraz suplementów, które efektownie wpływają na proces redukcji tkanki tłuszczowej i dzięki temu wspomagają odchudzanie. Oto 7 najciekawszych propozycji z bloga o odchudzaniu dietetyk.edu.pl.

Esencja z zielonej herbaty

Zielona herbata od dawna uważana jest za napój przedłużający życie. Nie ma w tym kłamstwa, ponieważ wykazuje ona szereg właściwości prozdrowotnych, które wspomagają również proces odchudzania. Jak wynika z wielu przeprowadzonych badań esencja z zielonej herbaty przyspiesza przemianę materii oraz wykazuje właściwości spalające nadmiar tłuszczu magazynowego w naszym organizmie. Oczywiście działanie to odczujemy dopiero łącząc przyjmowanie lub picie tego składnika wraz z prowadzeniem aktywnego trybu życia, jednak warto zaznaczyć, że przeprowadzone próby udowodniły, że poziom i szybkość spalania tłuszczu przy wykorzystaniu esencji z zielonej herbaty zwiększa się nawet o całe 17 %.

Warto również zaznaczyć, że esencja z zielonej herbaty jest w stanie znacząco obniżyć poziom lipidów, zwiększa naszą tolerancję wysiłkową oraz pozwala organizmowi szybciej zregenerować się po przebytym wysiłku. Co ciekawe, regularne przyjmowanie suplementów z zieloną herbatą jest w stanie zmniejszyć nasze łaknienie i chęć na słodycze. Ponadto zielona herbata wykazuje również właściwości oczyszczające organizm, co wpływa również na walkę z uporczywym dla wielu kobiet cellulitem.

Przyjmowanie ekstraktu z zielonej herbaty wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Związane są one z kofeiną występującą w składzie zielonej herbaty. Nadmiat kofeiny może powodować bezsenność, rozdrażnienie a nawet zaburzenia rytmu serca dlatego trzeba ściśle przestrzegać ograniczeń w dawkowaniu. Przyjmuje się, że bezpieczna dawka dzienna wynosi 400mg kofeiny.

Garcinia cambogia

Garcinia cambogia nazywana również tamaryndowcem malabarskim to roślina pochodząca z Indonezji a obecnie uprawiana w zachodniej i centralnej Afryce oraz południowo-wschodniej Azji. Jej owoce przypominające małe żółte dynie od wieków wykorzystywane są przez Hindusów jako lek na wiele dolegliwości oraz problemów z układem pokarmowym. Odchudzające możliwości tej rośliny odkryli marynarze ze statków handlowych, którzy po częstym spożyciu owoców zauważali ubytki wagi u siebie i przewożonych zwierząt hodowlanych, również karmionych lekko kwaśnymi owocami.

Substancja odpowiedzialna za odchudzające możliwości garcini cambogi  to kwas hydroksycytrynowy. Wykazuje on szereg właściwości wspomagających proces zmniejszania wagi, w tym przyspieszenie spalania tłuszczu, obniżenie łaknienia oraz regulację poziomu cholesterolu w organizmie. Kwas ten wpływa również na zwiększenie temperatury naszego ciała, dzięki czemu tkanka tłuszczowa spalana jest dużo szybciej, niż w standardowych warunkach.  Badania wykazały, że osoby przyjmujące suplementy zawierające garcinia cambogia przez okres 8 tygodni zdołały obniżyć poziom trójglicerydów o około 26% a stężenie cholesterolu w ich krwi zmalało o 18%.

Wyciąg z gorzkiej pomarańczy

Wyciąg z gorzkiej pomarańczy czyli synefryna to związek chemiczny, który wykazuje silne działanie termogenne wspierające tym samym proces odchudzania. Ten bezpieczny kuzyn efedryny i pseudoefedryny znany i stosowany był już przez medyków w starożytnych Chinach głównie jako środek rozgrzewający. Synferyna wykazuje właściwości zbliżone do kofeiny, pobudzając, dodając energii i poprawiając nasze samopoczucie. Substancja ta posiada również zdolności poprawiające wydolność oddechową organizmu oraz usprawniającą przepływ krwi.

Synferyna wpływa na usprawnienie procesu odchudzania głównie dzięki stymulowaniu lipolizy oraz wpływaniu na duże efektywniejsze spalanie tkanki tłuszczowej. Pierwszy z procesów polega na szybszym rozkładaniu tłuszczów przyjmowanych z pokarmem oraz zmniejszanie istniejących już komórek tłuszczowych. Spalanie tkanki tłuszczowej jest z kolei możliwe dzięki termogenezie, którą wywołuje synferyna. Polega ona na zwiększeniu temperatury ciała, dzięki czemu organizm zaczyna pocić się i tym samym spalać nagromadzone w nim zapasy. Synferyna jest również w stanie regulować łaknienie orz hamować poczucie silnego i nagłego głodu.

Oczywiście, tak jak w przypadku kofeiny istnieją dopuszczalne dobowe dawki synferyny. Spożycie tego składnika nie powinno przekracza 2-10 mg dziennie. Całkowicie z jej przyjmowania powinny zrezygnować osoby cierpiące na nadciśnienie i choroby serca.

Capsicum Annuum

Capsicium Annum to nic innego jak wyciąg z papryczki rocznej, zwanej również pieprznikiem oraz pieprzem tureckim. Roślina ta pochodząca z terenów Ameryki Południowej uprawiana jest również w Polsce jako warzywo oraz przyprawa. Swoje właściwości odchudzające zawdzięcza występującej w niej kapsaicynie. W tym miejscu warto dodać, że wyciąg z papryczki rocznej uważany jest za najwydajniejszą formę kapsaicyny.

Substancja ta zaliczana jest do naturalnych termogeników wykorzystujących energię do produkowania ciepła. Kapsaicyna ma zatem działanie rozgrzewające i pobudzające termogenezę oraz spalanie energii. Wytworzone w ten sposób ciepło pomaga spalać nadmiar tłuszczu kumulujący się w naszym organizmie.

Wyciąg z papryczki rocznej pobudza również produkcję soków trawiennych, zmniejsza wzdęcia i przeciwdziała zaparciom, które często towarzyszą osobom borykającym się z nadwagą i otyłością. Kapsaicyna wspomaga również równowagę cholesterolową zmniejszając poziom „złego”  cholesterolu w naszej krwi. Dodatkowo substancja ta jest w stanie skutecznie zmniejszyć apetyt oraz kontrolować procesy przetwarzania węglowodanów. Badania dowiodły, że regularne przyjmowanie wyciągu Capsicum Annum pozwala stopniowo zmniejszać ilość przyjmowanych w ciągu dnia kalorii do nawet 10-15%.

Kofeina

Kofeina jest substancją, która w naturze występuje nie tylko w ziarnach kawy ale też w kakaowcu, orzeszkach cola oraz owocach guarany. Podobnie jak kapsaicyna czy synferyna wykazuje ona działanie termogenne, dlatego jest polecane dla osób, które walczą z dodatkowymi kilogramami. Dodatkowo kofeina wykazuje szereg innych właściwości odchudzających, które uwydatniają się podczas wysiłku np.. na siłowni. Możemy do nich zaliczyć zmniejszenie odczucia zmęczenia fizycznego znacznie wydłużające trening, krótkotrwałe hamowanie apetytu oraz przyspieszenie przemiany materii. Kofeina wykazuje również silne działanie lipolityczne, co oznacza, że ogranicza ona odkładanie się tkanki tłuszczowej oraz pobudza spalanie tłuszczu. Ma to niebagatelne znaczenie dla osób borykających się z cellulitem.

Warto tutaj zaznaczyć, że suplementy zawierające syntetyczną kofeinę wchłaniają się do organizmu lepiej niż naturalna kofeina występująca w kawie. Należy jednak pamiętać, by nie przekraczać dopuszczalnej dobowej dawki substancji wynoszące 300-400 mg oraz ograniczyć spożywanie kawy i ciemnej herbaty.

Chrom

Chrom jest pierwiastkiem śladowym niezwykle istotnym do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mimo, iż jego prawidłowa ilość w ciele ludzkim powinna wynosić od 6mg udowodniono, że jest on niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Badania prowadzone już w latach 80-tych XX wieku wykazały również jego wpływ na proces odchudzania dzięki swojemu wpływowi na poziom glukozy w naszym organizmie.

Chrom to substancja, która bierze aktywny udział w kontrolowaniu poziomu cukru znajdującego się w naszej krwi, dzięki czemu hamuje ochotę na słodkie przekąski i zmniejsza apetyt. Jest on również elementem wielu istotnych enzymów trawiących cukry i białka, bez których proces ten będzie przebiegał w zaburzony sposób. Udowodniono również, że chrom efektywnie zmniejsza ilość tzw. „złego” cholesterolu we krwi.

Suplementując chrom wyrównujemy zatem poziom glukozy we krwi niwelując w ten sposób ochotę na słodycze i niezdrowe przekąski. Należy jednak pamiętać, że poziom ten zostanie wyrównany wyłącznie w przypadku regularnego i długotrwałego przyjmowania odpowiedniej dl nas dawki chromu. Przyjmuje się, że dorosły i zdrowy człowiek może przyjąć od 50 do 200 µg chromu na dobę.

Witamina B6

Witamina B6 nazywana jest również pirodoksyną. Jest to substancja odpowiedzialna za szereg procesów naszego organizmu, w tym wykazuje ona dosyć spory wpływ na kontrolowanie masy ciała. Badania wykazały, że ta rozpuszczalna w wodzie witamin jest związkiem niezbędnym w produkcji nawet 50 enzymów biorących udział w przemianie materii. Oznacza to, że jej niedobory mogą powodować poważne spowolnienie tego procesu a co za tym idzie uniemożliwiać organizmowi przekształcanie spożytego pokarmu w energię. Odkładany w ten sposób tłuszcz magazynuje się w komórkach naszego ciała zwiększając tym samym nasza wagę. Dodatkowo witamina B6 bierze ona udział w procesie syntezy glikogenu i jego dalszej przemianie w glukozę co ma znaczenie dla prawidłowego poziomu cukru w naszej krwi. Pirodoksyna bierze również udział w syntezie tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu białek: adrenaliny i serotoniny.

Oczywiście, jak każda witamina, tak i B6 powinna by suplementowana w rozsądny sposób. Zapotrzebowanie na nią jest jednak zależne od naszego wieku, aktywności fizycznej i trybu życia. Przyjmuje się jednak, że standardowe zapotrzebowanie na witaminę B6 u kobiet wynosi 1,8 mg a u mężczyzn 2,2 mg na dobę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here