Personal branding to jeden z ciekawszych trendów marketingowych. Budowanie własnej marki i jej stworzenie daje wiele możliwości np. rozwoju i odniesienia sukcesu. Obecnie w każdej branży spora część powodzenia zależy od budowania wizerunku i sprzedawania siebie niezależnie od tego, co tworzymy. W tym tekście prezentujemy, czym jest personal branding, dlaczego warto budować swoją markę oraz podpowiadamy jak to robić skutecznie.
Czym jest Personal Branding i dlaczego warto budować własną markę?
Personal branding to budowanie swojej marki na rynku. Swoją rozpoznawalność i renomę możemy budować niezależnie od tego, w jakiej branży działamy oraz jakie rzeczy tworzymy. Najbardziej wskazany personal branding jest w sytuacji, kiedy nasza praca ma twórczy charakter i coś produkujemy, wytwarzamy np. jako muzycy, graficy, copywriterzy itp. Dzięki temu, iż budujemy swój wizerunek oraz stajemy się rozpoznawalni, wiele osób będzie wybierało właśnie nas. Swoją markę możemy budować też w firmie, a wizerunek profesjonalisty godnego zaufania jest przydatny w każdej sytuacji zawodowej. Budowanie własnej marki odbywa się poprzez kilka elementów. Wykonując je, tworzymy swój pozytywny wizerunek, zwiększamy swoją popularność i zaufanie. Po zbudowaniu swojego brandu wiele osób tylko z tego względu będzie chciało z nami współpracować, a wiele osób będzie mogło w ogóle nas zauważyć. Poprzez takie działania zwiększamy zatem swoją szansę na sukces, lepiej płatne zlecenia czy szybszy rozwój.
Marka — stań się rozpoznawalnym
Pierwszym krokiem przy budowaniu własnej marki jest stanie się rozpoznawalnym. Nie będzie to reklama, a budowanie rozpoznawalności w branży lub na rynku. W tym celu musimy dać się zauważyć. Wykonując zlecenia czy prace powinny wyjść przed szereg i być jak najbardziej widoczni. W tym celu możemy organizować webinaria, poradniki, prowadzić kanał na YouTube czy brać aktywny udział w social mediach. Dobrym pomysłem będzie również branie udziału w szkoleniach, spotkaniach czy konwencjach branżowych. Poznamy na nich wiele osób oraz będziemy stawać się rozpoznawali. Zyskiwać popularność możemy na wiele sposobów, np. publikując treści. Dzięki takiej czynności będziemy budowali również wizerunek eksperta i specjalisty — przekazując nawet podstawowe informacje. Wyróżnienie się w branży to bardzo ważny element. Klienci zdecydowanie wolą zwracać się do osób rozpoznawalnych i przez to wiarygodnych. Widząc, że jesteśmy osobami publicznymi, mają mniejsze obawy, co do naszej jakości czy rzetelności. Jeśli zatem będziemy regularnie np. na grupie na Facebooku publikować darmowe poradniki czy posty tematyczne, wiele osób zwróci się do nas z propozycją współpracy.
Oferta — Oferuj więcej niż inni
Jednym z podstawowych elementów budowania własnej marki jest oferta. To ona jest podstawą naszego brandu i powinna być bardzo dobra. Każda reklama czy działania wizerunkowe mają swoje granice i nie mogą zastąpić samej oferty. Aby zatem mieć całkowicie pozytywny brand należy zadbać o wartości merytoryczne naszej marki. Oferta powinna spełniać oczekiwania klientów oraz powinna wyróżniać się. O ile nie specjalizujemy się w wąskiej grupie czynności, warto rozszerzać podstawową ofertę. Dobrym pomysłem jest też oferowanie krótkiego czasu wykonania, wyższej jakości i atrakcyjnej ceny. Oferowanie więcej niż konkurenci z pewnością przyniesie zamierzone pozytywne rezultaty. Klienci w każdej branży dokładnie analizują, co otrzymają, zamawiając usługę, wiec warto dopracować ofertę.
Oprócz oferowania najczęściej zamawianych usług, warto również oferować coś więcej — coś, co wyróżni nas na rynku. Mogą być to gratisy, darmowe poradniki, dodatkowe materiały, gwarancja czy zniżki. Klienci uwielbiają dodatkowe bonusy i wielu z nich tylko z tego powodu zdecyduje się zamówić u nas usługę.
Reklama — Jak się reklamować?
Kolejnym krokiem przy budowaniu własnej marki jest reklama. Gdy posiadamy już pewną ofertę, spójny wizerunek i stajemy się rozpoznawalni, powinniśmy dodatkowo reklamować swoje usługi. Dzięki temu będziemy mogli pozyskać nowych klientów. Im zaś większa ilość klientów, tym więcej pozytywnych ocen, zarobku i pozytywnych komentarzy. Aby reklamować swoją markę, mamy kilka opcji do wyboru. Pierwszą z nich jest reklama internetowa — typowa pod pozyskiwanie klientów. Możemy korzystać np. z Google Ads i Facebook Ads oraz określić wąskie grupy odbiorców. Możemy reklamować się też na grupach tematycznych czy forach w internecie. Dobrym pomysłem jest marketing szeptany oraz tworzenie i pozycjonowanie swojej strony internetowej.
Oprócz reklamowania się typowego pod pozyskiwanie klientów istnieje też kilka form reklamy, które zwiększą również naszą rozpoznawalność i zasięg marki. W tym celu warto skorzystać np. z artykułów sponsorowanych. Są to teksty umieszczane na blogach czy serwisach tematycznych zawierające np. link do naszej witryny. Wiele osób, które przeczytają taki tekst, zapamiętają jego autora oraz sprawdzą, kim jest i co oferuje. W taki sposób, oprócz zyskiwania klientów, będziemy budowali swój wizerunek. Ciekawym rozwiązaniem jest też Influencer Marketing, czyli polecanie nas przez liderów branżowych i osoby znane. W sieci istnieje wiele portali łączących influencerów z reklamodawcami. W zamian za opłatę np. w branży graficznej, osoba która prowadzi kanał na YouTube czy bloga o takiej tematyce, poleci nas w swoim filmiku czy wpisie swoim fanom. To bardzo skuteczna metoda promocji. Obecnie w każdej branży istnieje wielu influencerów gotowych w zamian za pieniądze polecać inne marki czy osoby.
Podnoszenie kwalifikacji — Inwestuj w siebie
Podczas budowania własnej marki warto również budować swoją wiedzę i umiejętności. Najlepszym sposobem na to jest inwestowanie w siebie. Aby to robić, możemy odbywać kursy, czytać poradniki, uczyć się i dokształcać czy poznawać nowe elementy naszej branży. Dzięki temu będziemy mogli oferować znacznie więcej usług. Wiele osób pomija ten element, gdyż nie przynosi on zysków od razu tak jak np. reklama przyprowadzająca klientów do nas. Jeśli jednak będziemy regularnie zwiększali swoją wiedzę po pewnym czasie, otworzą się dla nas nowe zlecenia, nowe części rynku i będziemy mogli liczyć na nowe możliwości. Inwestować w siebie możemy poświęcając pewien czas na naukę, lub środki na podnoszenie wiedzy. Gdy będziemy już rozpoznawani z pewnością, otrzymamy wiele ofert współpracy, na które warto być odpowiednio przygotowanymi.